پروژه های دانشگاهی

دستگاه خم کن سه بعدی ایمپلنت های ستون فقرات​

 

خمیدگی ستون فقرات (SCOLIOSIS) جزو آن دسته از عارضه هایی است که در صورت انحراف شدید نیاز به عمل جراحی اصلاحی خواهد داشت.انحرافات ستون فقرات انواع مختلفی مانند مادرزادی (CONGENITAL) ،  عصبی و عضلانی (NEUROMUSCULAR) و (Idiopathic scoliosis)دارند که مورد آخر رایج ترین آن ها است.این عارضه علت مشخصی ندارد و در دوران مختلف مانند کودکی،نوجوانی و بزرگسالی می تواند شخص را درگیر کند.در عمل جراحی پزشک سعی می کند تا با قرار دادن یک یا چند میله (rod)در مکان های مشخص و درگیر کردن آن با ایمپلنت های از پیش جایگذاری شده به وسیله ایجاد نیرو بر روی مهره های انحراف یافته ستون فقرات بیمار را به حالت طبیعی خود باز گرداند.در واقع هدف از این عمل اصلاح ناهنجاری تا حد ممکن و متعادل کردن ستون فقرات در مکان مناسب می باشد.

تیتانیوم (TI 6-4) و آلیاژ های آنیکی از محبوب ترین موارد در میله های مورد استفاده است که دارای استحکامی بالا می باشد.البته باید توجه داشت در گذشته از استیل ضد زنگ نیز استفاده شده است.قبل از آغاز عمل اصلاح پزشکان با استفاده از تصاویر MRI گرفته شده از ستون فقرات مکان قرارگیری ایمپلنت و در نهایت زاویه خم مورد نظر را محاسبه می کنند . سپس با استفاده از خم کن زوایای مورد نظر را در میله تیتانیومی به وجود می آورند.

دستگاه ساخته شده قادر به خم کاری دقیق و تحت کنترل انواع اندازه های رایج میله تیتانیومی مورد استفاده در عمل جراحی اصلاح خمیدگی ستون فقرات می باشد که مزایای آن به شرح زیر است:

1-این دستگاه کاملا ایرانی بوده و براساس امکانات موجود در بازار ایران طراحی و ساخته شده است

2-وجود پین و نقاله بر روی بدن ثابت دستگاه این امکان را به پزشک می دهد تا قبل از شروع خم کاری زاویه خم مورد نیاز را به صورت دقیق مشخص کرده و خم کاری را در طول فرآیند کنترل کند.مدل موجود در بازار ایران مدل 1994 است که هیچ وسیله ای برای اندازه گیری زاویه خم وجود ندارد.بدین ترتیب اگر پزشک دچار اشتباه شود باید خم را برگرداند که از استحکام میله می کاهد و زمان جراحی را افزایش می دهد.

3-خط کش و هدایت گر این اجازه را می دهد تا در هر لحظه بتوان طول میله در حال خم کاری را با دقت مناسبی کنترل نمود.باید توجه داشت گاها نیاز است تا فاصله نسبتا کوتاه بین مهره های ستون فقرات با دقت کنترل گردد.برای این منظور خط کش کمک خواهد کرد تا نقطه مورد نظر برای شروع خم با دقت مشخص گردد و فاصله آن تا نقطه خم بعدی تعیین شود.

4-با توجه به آناتومی انحراف ستون فقرات بیمار، پزشک می تواند میله را 360 درجه حول محور خود نیز دوران بدهد و خم کاری در صفحات مختلف انجام بپذیرد.بدین وسیله می توان انحرافات ناشی از کوژپشتی(برآمدگی ستون فقرات) و گودی های کمر را نیز درمان کرد.

5-با توجه به بند 4 می توان گفت سیستم می تواند امکان خم کاری با 6 درجه آزادی به صورت دقیق و کنترل شده در تمام صفحات را فراهم کند.در مدل فرانسوی و یا مدل مورد استفاده در بازار ایران این امکان وجود ندارد و خمکاری تنها در یک صفحه اتفاق می افتد.

6-با توجه به بند 4 پزشک در صورت اشتباه در محاسبات خم کاری می تواند به راحتی بدون نیاز به باز کردن میله از روی دستگاه با چرخش 180 درجه میله حول محور خود و ایجاد یک خم میله را به حالت اولیه باز گرداند.

7-وجود یک سیتم قفل این اجازه را می دهد تا پس از تنظیم اندازه مشخص میله در راستای طول در حین فرآیند خمکاری میله جابه جا نشده و دقت فرآیند حفظ گردد.

8-وجود پایه ثابت این اجازه را به پزشک می دهد تا تنها یک دست خود را درگیر اعمال نیرو کرده و با دست دیگر فرآیند را کنترل نماید

9-کاهش زمان جراحی با امکان ایجاد خم های یکپارچه.در این مورد باید در نظر گرفت پس از بررسی تصاویر MRI و مشخص شدن زوایا و طول خم های مورد نیاز میله پزشک میتواند با توجه به ابزار اندازه گیری دقیق که بر روی سیستم تعبیه شده است خم کاری را به یکباره انجام دهد.

10-میله های تیتانیومی مورد استفاده دارای قطر  های 4،5 و 6 میلی متر می باشند.یکی از ویژگی های این سیستم آن است که بدون نیاز به تعویض غلطک می توان هر سه میله مورد نظر را خم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *